Oficializatã pentru prima dată ca onomastică a marinarilor români, la 15 august 1902, Ziua Marinei Române a fost concepută ca o serbare naţională, ineditul său fiind semnalat de către Primăria Constanţa printr-o circulară adresatã tuturor primarilor comunelor urbane, resedinţă de judeţ, din întreaga ţarã şi administratorilor unor staţiuni balneare.
Duminică, 15 august 2010, începând cu orele 10.00, timişorenii sunt aşteptaţi la o sărbătoare inedită pentru Timişoara – Ziua Marinei, pregătită pe malul Begăi de către echipa D’Arc şi partenerii săi.
Aşadar, pe malul Begăi, în zona vaporului D’Arc, organizatorii au pregătit:
• deschiderea evenimentului, marcată de defilarea Gărzii de Onoare şi Fanfara „Pro Amiciţia”; interval orar 10,00 – 12,00
• expoziţie cărţi poştale, tematică “Istorie pe Bega”; interval orar 10,00 – 23,00
• expoziţie navomodele; interval orar 10,00 – 23,00
• proiecţie imagini şi filmări vechi legate de Portul Timişoara; începând cu orele 22,00
• realizare portrete de către artişti locali; interval orar 10,00 – 23,00
• activităţi recreative pentru copii; interval orar 10,00 – 14,00
Parteneri ai evenimentului: Primăria Municipiului Timişoara, Oficiul de Căpitanie Timişoara, Garnizoana Timişoara, Direcţia Apelor Banat, Clubul Sportiv Municipal – secţia de modelism, Asociaţia Filatelică Timişoara, TVR Timişoara, 24-Fun Timişoara&Arad.
Oficializatã pentru prima dată ca onomastică a marinarilor români, la 15 august 1902, Ziua Marinei Române a fost concepută ca o serbare naţională, ineditul său fiind semnalat de către Primăria Constanţa printr-o circulară adresatã tuturor primarilor comunelor urbane, resedinţă de judeţ, din întreaga ţarã şi administratorilor unor staţiuni balneare.
Astfel, 15 august 1902, Ziua Marinei a fost marcatã la bordul crucişătorului “ELISABETA” printr-un Te-Deum la care a luat parte şi Ministrul de Rãzboi Sturdza, urmat, în dupa amiaza si seara aceleaşi zile, de un banchet şi de serbarea marinareascã propriu-zisã.
Bega este primul canal navigabil din România, fiind construit între anii 1728 şi 1760. Primul port al oraşului, ridicat în anul 1732, se afla în zona actualului hotel Continental şi a fost mutat în anul 1752 în cartierul Josefin. Cu toate acestea, atestarea documentară a portului datează din 1860, Căpitănia aflându-se în zona fabricii de ţigări de azi, alături de Vamă şi reprezentanţele tuturor agenţiilor de navigaţie.
Canalul Bega are o lungime de 44 km pe teritoriul României şi de 72 km pe teritoriul Serbiei, având o legătură directă pentru transportul mărfurilor şi pasagerilor până la Rotterdam.
Scopul construirii canalului Bega a fost pentru gospodărirea apelor şi pentru asigurarea transportului de mărfuri. Primele curse de pasageri au fost introduse in anul 1869 şi trasportau anual cu vapoarele peste 50.000 oameni, ajungând în anul 1944 la aproximativ 500.000 de oameni.
La începutul secolului XX, peste 500 de ambarcaţiuni comerciale tranzitau canalul, timp de aproximativ 300 zile pe an.
Transportul de marfă a fost întrerupt în timpul celui de-al doilea război mondial şi reluat în 1948, pentru ca în 1858 sa fie închis definitiv. Cursele de pasageri au fost sistate în 1967.
GALERIE FOTO :